Hlavicka

Maximálny limit CMR: Prečítajte si, kedy dopravca zodpovedá za tovar v plnej výške

Poškodená zásielka a následné vymáhanie škody nie je pre žiadnu zo zúčastnených strán príjemné, obzvlášť, ak sa jedná o hodnotnejší tovar. Viete, akú sumu vám prepravca musí preplatiť a naopak, kedy už hodnota tovaru presahuje maximálny limit CMR?

CMR – čo to znamená?

Medzinárodný dohovor CMR bol schválený v roku 1956 v Ženeve. Obsahuje smerodajné pokyny a pravidlá cestnej medzinárodnej prepravy tovaru, vrátane reklamácií a poistenia. Patrí k úradným dokumentom, ktoré sú dôležité tak pre dopravcov, ako aj samotných prepravcov. Je nevyhnutné zdôrazniť, že sa vzťahuje výhradne na prepravu tovaru medzi dvoma rôznymi štátmi, pričom aspoň jeden z nich musí byť zmluvným štátom dohovoru CMR.

Vyplnenie nákladného listu je kľúčové

Každá CMR dohoda obsahuje vzor nákladného listu, ktorý si môže dopravca upraviť na základe svojich potrieb a služieb. Zahŕňa údaje o tovare, odosielateľovi a dopravcovi. Vzhľadom na to je legitímnym dôkazom, potvrdzujúcim uzatvorenie prepravnej zmluvy. Vyplneniu nákladného listu však mnohí prepravcovia neprikladajú takmer žiadnu pozornosť, čo v prípade škody podstatne sťažuje jej dokázanie a preplatenie. Z tohto dôvodu je potrebné jeho precízne vyplnenie s dôrazom na určenie hodnoty zásielky.

Kedy sa pripoistenie oplatí?

Cestný dopravca zodpovedá za náhradu škody na prepravovanom tovare len do určitej výšky oficiálne stanovenej v medzinárodnom dohovore. V súčasnosti je na úrovni 8,33 SDR za kilogram tovaru, čo predstavuje približne sumu 9,53 EUR. Pri preprave elektroniky, či šperkov, ktoré majú podstatne väčšiu hodnotu, avšak nižšiu váhu, prepravca nie je povinný preplatiť skutočnú škodu. V prípade tovaru, ktorého hodnota prevyšuje maximálne stanovený limit CMR je najjednoduchším riešením pripoistenie zásielky. Túto možnosť ponúkajú viaceré prepravné spoločnosti, vrátane DHL.

DHL tovarové pripoistenie SII (poplatok za rozšírenú zodpovednosť)

Divízia DHL Freight v rámci svojich logistických služieb poskytuje možnosť pripoistenia tovaru za adekvátny príplatok. Ten kryje v plnom rozsahu takmer všetky riziká a poškodenia spojené s prepravou zásielky. Môžete si tak nárokovať na vyplatenie maximálnej výšky hodnoty tovaru aj s preplatením cestovných nákladov. Samozrejme, ak splníte základné podmienky:

  •     objednáte si na prepravu adekvátne vozidlo
  •     zásielka je dôkladne zabalená, obzvlášť v prípade krehkého tovaru
  •     tovar nie je znehodnotený z dôvodu jeho povahy (rýchlokaziteľný tovar)
  •     neprepravujete oficiálne zakázaný tovar

Viac informácií o cenách a ďalších podmienkach pripoistenia zásielok spoločnosti DHL získate na zákazníckej linke 02/17 111, e-mailom skfreight@dhl.com, alebo oficiálnej stránke spoločnosti dhlfreight.sk.

Kontaktujte nás

Chcete sa nás niečo spýtať? Kontaktujte nás telefonicky, alebo cez kontaktný formulár nižšie.

X

Potrebujete poradiť?

Napíšte nám, radi Vám odpovieme na všetky otázky.

Vaša správa bola úspešne odoslaná
* takto označené polia sú povinné